Pensionärsresa - Sörmland med Gripsholms Slott

(3 dagar)

Under tre dagar kommer vi att få uppleva mycket av Sveriges historia på denna seniorresa. Sörmland är ett vackert landskap med mycket att erbjuda med allt ifrån sina slott och herresäten till järnvägs- och bruksmuseum. När resan är slut kommer vi att vara många erfarenheter rikare!

Dag 1: Vi börjar med Sparreholms slott

Vi lämnar Agunnaryd tidigt på morgonen och styr vår kosa mot E4:an och vidare norrut. Längs med vägen stannar vi för fika och lunch innan vi kommer fram till dagens första besök. Sparreholms slott ligger vackert omgivet av sjön Båven och härliga ekbackar. En fika sitter fint innan vi får uppleva en unik utställning av bland annat veteranbilar, hästvagnar och telefoner. Här finns en av Europas finaste bilsamlingar och vi får bland annat se Gustav V:s Cadillac 1939 som är renoverad till nyskick! I taket hänger ett tiotal modeller av veteranflygplan. Efteråt åker vi till Eskilstuna där Best Western Plaza Hotell väntar med sköna sängar. Eventuellt kommer det att finnas tid för att ströva på egen hand i Eskilstuna. Gemensam 2-rätters middag på kvällen.

Dag 2: Dags att besöka Gripsholms Slott

Stärkta av den goda frukosten på hotellet äntrar vi bussen. Vårt första stopp blir Åkers styckebruk. Här får vi uppleva järnets väg från malm till kanon. Från gruvan till masugnen och gjutformen och vidare ut på marknaden. Från slutet av 1500-talet till idag. Det är också berättelsen om alla de människor som har bott och arbetat här. Om torparna som kolade på skogen, om gruvarbetarna, bruksarbetarna, tjänstemännen och herrskapsfolket.

Efter en gemensam lunch når vi så resans höjdpunkt: Gripsholms Slott! Slottet har många välbevarade miljöer från skilda epoker med höjdpunkter som Gustav III:s teater och Vita salongen från 1700-talet. En borg uppfördes på udden redan på 1380-talet och på Gustav Vasas initiativ började det nuvarande slottet uppföras 1537. Genomgripande ombyggnader gjordes under Gustav III i slutet av 1700-talet. Då lades även grunden till Statens porträttsamlingar som med 4000 porträtt speglar de 500 senaste årens celebriteter. Vi avrundar med en fika.

Efter vårt besök på slottet har vi inte långt till Gripsholmsviken Hotell och kanske hinner vi med att strosa runt lite i omgivningarna innan det är dags för gemensam 2-rätters middag.

Dag 3: Vi tar en tur till Tullgarns Slott och Trosa

Dagen startar med tidig frukost och vi sätter sedan kurs mot Tullgarns Slott som var Gustav V:s favoritresidens sommartid. Det vackra 1700-talsslottet ståtar med några av de mest praktfulla interiörer Sverige kan visa upp. Här får vi en guidad visning så att vi inte missar något av allt vad slottet har att erbjuda.

Innan vi fortsätter hemåt gör vi ett uppehåll i den mysiga staden Trosa. Vi får se den gamla delen med Garvaregården. Här finns även tid för att äta lunch. Nu känner vi att vi är ”fullärda” om Sörmland och bussen kör återigen söderut och vi är framme i Agunnaryd framemot kvällskvisten.

Detta är endast ett förslag på hur resan kan se ut. Vi anpassar alltid turen efter era önskemål.

Pris information

Eftersom varje resa anpassas efter era krav och önskningar så ger vi inga priser här.

Vill du ha en offert eller beställa vår resebroschyr?

Ring oss på 0372-400 20 eller skicka ett mail till: info@ryssbybygdensbuss.se

Gripsholms Slott

Vackra Trosa

Ryssbybygdens Buss AB, Tel: 0372-40020    -    info@ryssbybygdensbuss.se    -    www.ryssbybygdensbuss.se